همه چیز در مورد انواع سکه و اسکناس های یوان چین

در مورد انواع سکه و اسناس یوان چین بیشتر بدانید


یوان چین (یا رنمینبی) از سال 1949 به عنوان واحد پول رایج در چین شناخته می شود و بانک خلق چین مسئول صدور سکه ها و اسکناس های یوان می باشد. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه ی یوان و اسکناس یوان با ماندارین همراه باشید.

تاریخچه یوان چین
یوان در سال 2016 جزء ارز بین المللی قرار گرفت

ریشه و تاریخچه یوان چین

اولین واحد پولی که به عنوان ارز در چین مورد استفاده قرار گرفت، دلار نقره‌ای بود که آغاز یک سیستم مبادله بود. و سپس سکه‌های مسی به نام “فن” که معادل 100 یوان است بعنوان جایگزینی برای این واحد پولی قرار گرفت. و بعد سکه‌هایی از جنس نیکل به دیگر پول‌های موجود در چین اضافه شد. در سال 1935 واحد پولی بنام فابی ایجاد شد که تا سال 1948 مورد استفاده قرار می گرفت.

رشد تجارت و توسعه بازارها منجر به ظهور انواع مختلفی از ارزها شد. یکی از این ارزها یوان طلا بود که وارد گردش مالی چین شد هر یک یوان طلا برابر با سه میلیون یوان فابی بود. در همان زمان ها واحدی بنام یوان رنمینبی وارد شد که به‌ صورت اختصار RMB نشان داده می شد.

تا مدتی یوان چینی بعنوان یک ارز رسمی دنیا شناخته شده نبود بهمین خاطر برای معاملات تجاری از گواهی نامه های ارزی استفاده می شد تا اینکه کشور چین در بین سال‌های 1997 تا 2005 اقدام به تثبیت نرخ یوان در برابر ارز دلار کرد و بعد از آن بود که این واحد پولی وارد بازار جهانی شد و در مبادلات جهانی مورد استفاده قرار گرفت. در سال 2016 پس از یکسری اقدامات چین واحد پولی یوان، در کنار دیگر ارزها مثل یورو و پوند و ین جزء یکی از ارزهای صندوق بین المللی پول قرار گرفت.

 

انواع اسکناس و سکه یوان چین

اسکناس های مورد گردش در معاملات مردم چین، دارای اسامی 1 و 5 جیائو و 1 ، 2 ، 5 ، 10 ، 20 ، 50 و 100 یوان هستند. همچنین سکه های 1 جیائو ، 5 جیائو و 1 یوان نیز وجود دارند.

 

1.اسکناس 1 یوان

 اسکناس یک 1یوان (1 ¥)، که از سری اسکناس های Renminbi فعلی یوان چین هستند. بانک خلق چین انتشار این اسکناس 1 یوانی را از سال1999 آغاز کرد. این اسکناس ها هنوز در حال گردش مالی هستند و به رنگ سبز و زرد طراحی شدند. عکس روی اسکناس متعلق به Mao Zedong یکی از رهبران چین است که در سال 1949 جمهوری چین را بوجود آورد. و بعنوان یک از تأثیرگذارترین افراد قرن 20، تصویر آن در روی اسکناس چاپ شده است. و اما تصویر پشت عکس، دریاچه ی هانگژو را نشان می دهد که واقع در غرب کشور چین است.

اسکناس 1 یوان چین
اسکناس 1 یوان چین یکی از اسکناس های مورد استفاده در چین است.

نمای پشت اسکناس را در زیر می بینید:

عکس پشت اسکناس 1 یوان چین
اسکناس 1 یوان چین یکی از انواع اسکناس پولی چین است

2.اسکناس 5 یوان

اسکناس پنج یوان (5 ¥)، نیز همانند اسکناس 1 یوانی از سال 1999 به بعد وارد گردش مالی چین شد. تصویر روی آن همچنان متعلق به Mao Zedong است. اهمیت بالای شخصیت مائو تسه‌تونگ برای مردم و دولت چین باعث شده تا همچنان عکس وی بر روی اسکناس یوان باقی بماند.  و تصویر پشت اسکناس مربوط به  کوه‌های Mount Tai در Tai’an نشان می‌دهد. که با نام کوه امپراطور جید نیز شناخته می شود.

اسکناس 5 یوان
اسکناس 5 یوان در سال 1999 وارد گردش مالی چین شد.

3.اسکناس 10 یوان

اسکناس ده یوان (10 ¥)، در آگوست 2019 به در چین وارد گردش مالی شد. و این اسکناس، به رنگ سبز آبی است. و عکس روی آن مثل دو اسکناس قبل تصویر رهبر تاریخی چین مائو، رهبر فقید جمهوری خلق چین است. و تصویر پشت آن نمایی از سه گردنه و رودخانه یانگ تسه (Yangtze)، دیده می شود.

تصویر روی اسکناس 10 یوان
یکی دیگر از اسکناس های رایج در چین اسکناس 10 یوان است

نمای پشت اسکناس را در زیر می بینید:

تصویر پشت عکس اسکناس یوان 10
اسکناس یوان 10، مورد استفاده در مبادلات تجاری توسط مردم

4.اسکناس 20 یوان

اسکناس 20 یوان (20 ¥) در سال 1999 برای اولین بار به چاپ رسید و به رنگ نارنجی مایل به قهوه ای است. عکس روی این واحد پولی، همانند اسکناس های قبل عکس رهبر چین حک شده است. و اما تصویر پشت آن نمایی از رودخانه ی لی را نشان می دهد. این اسکناس هنوز توسط دولت چین مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویر روی اسکناس 20 یوان
اسکناس 20 یوان در سال 1999 اولین بار چاپ شد

نمای پشت اسکناس را در زیر می بینید:

تصویر پشت اسکناس 20 یوان
اسکناس 20 یوان از انواع اسکناس های چین
اگر دوست دارید در مورد حواله یوان در چین بیشتر بدانید کلیک کنید

5.اسکناس 50 یوان

اسکناس 50 یوان، سبز و نارنجی رنگ است. این اسکناس در سال 2005 صادر شد و در سال 2019 دوباره طراحی شده است. گل داودی که از اهمیت زیادی در فرهنگ چین دارد، تصویر روی اسکناس پنجاه یوان را تزئین می کند. و در پشت اسکناس  تصویری از کاخ پوتالا، که در شهر لهاسا در تبت وجود دارد حک شده است.

یوان50 چینی
یوان 50 چینی یکی دیگر از اسکناس های مورد استفاده مردم چین است.

 

6.اسکناس 100 یوانی

اسکناس 100 یوان (100 ¥)، از جدیدترین اسکناس های یوان می باشد که برای بزرگداشت موفقیت جمهوری خلق چین در ارسال فضا پیما، این اسکناس 100 یوانی به رنگ آبی منتشر شد. این اسکناس، اولین بار در 2015 به چاپ رسید. تصویر سفینه فضایی که در روی اسکناس به چاپ رسیده است که مربوط به ارسال فضاپیما چینی به فضا است. و پشت اسکناس نیز تصاویر مربوط به مراحل پرواز و پیشرفت آن در طول زمان را نشان می دهد از پرواز پرنده پرنده تا اولین پرواز توسط برادران رایت، و پرواز های تجاری و هواپیما.
اسکناس100یوان
اسکناس 100یوان یکی از جدیدترین اسکناس های یوان است

 

 اسکناس100 یوان
اسکناس100 یوان اولین بار در 2015 به چاپ رسید

7.سکه های یوان چین:

پس از انتشار آخرین سری سکه های یوان چین، فقط سه مقدار سکه در گردش مالی بودند: 1 jiaos  5، jiaos و 1 yuan. در این سکه ها، ارزش اسمی، سال ساخت و افسانه ای با نام بانک مردم چین بر روی جلوی این سه سکه دیده می شود و در پشت سکه ها تصویر یک گل نشان داده شده است.


  • 1جیائو (0.1 ¥) : سکه نقره ای آلومینیوم با قطر 19 میلی متر و لبه صاف. که در روی یک عدد اسمی و در پشت آن عکس گل ارکیده وجود دارد. در این سکه لب ها صاف است و اسم بانک مردم چین با حروف چینی و پینیین، فرقه در پینیین و همچنین واحد پولی حک شده است.
سکه 1جیائو
سکه 1جیائو از انواع سکه مورد استفاده در چین است.
  •  5 جیائو  (0.5 ¥): ساخته شده از فولاد اندود مس است. دارای رنگ طلایی، لبه شیاردار و قطر 20.5 میلی متر است. و گل نیلوفر آبی پشت آن را تزئین کرده است. از ویژگی ظاهری سکه می توان به ویژگی لبه ها، بانک مردم چین با حروف چینی و پینیین، فرقه در پینیین و واحد پولی نام برد.
سکه 5جیائو
سکه جیائو 5 یوان از انواع سکه ساخته شده توسط دولت چین

 

  • 1 yuan :  این سکه نقره ای است، زیرا ماده ای که با آن ساخته شده است فولاد روکش شده با نیکل است. قطر آن 25 میلی متر است و تصویر شکوفه داوودی و نام صادرکننده در پینیین بالا در پشت سکه، همچنین نام بانک و واحد پولی و حروف یوان 中国人民银行، y1، ساخت انتشار در روی این سکه حک شده است.
    
    
سکه 1یوان
یوان 1 از سکه های رایج در چین که در مبادلات استفاده می شود

راه تشخیص اصل بودن اسکناس های یوان چین:

  •  در سمت چپ اسکناس های یوان جدید چاپ شده چین، یک واترمارک وجود دارد که در برابر نور قابل تشخیص است.
  • در آخرین سری از اسکناس‌های 5 تا 100 یوانی یک نوار امنیتی در وسط اسکناس وجود دارد. که در اسکناس تقلبی امکان چاپ آن نیست.
  • عددهای درج‌شده بر روی اسکناس‌های اصل، که نشان از ارزش هر اسکناس است. به‌صورت برجسته و مثل یک هولوگرام است و رنگ های متفاوت در زاویه های مختلف نور نشان می دهد.
  • جنس کاغذ این اسکناس ها خاص می باشد بطوریکه با ضربه زدن به آن صدای متفاوتی به گوش می خورد.

 

 این مقاله شما را با تاریخچه یوان چین، انواع اسکناس ها و سکه های مورد استفاده در کشور چین آشنا می کند.

همراه همیشگی شما کانون زبان ماندارین

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *